سعید صالح مدیر کل مدارس ومراکز غیر دولتی وزارت آموزش وپرورش در جلسه ای که در روز یکشنبه مورخ 2/03/1400 به صورت ویدیو کنفرانس برگزار گردید اظهار داشت امسال پیش بینی می شود برای حدود 32000واحد آموزشی تعیین شهریه شود .
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، سعید صالح مدیر کل مدارس ومراکز غیر دولتی وزارت آموزش وپرورش ، در جلسه ویدیو کنفرانس با کارشناسان مدارس و مراکز غیردولتی استان از تعیین شهریه برای 32000 واحد آموزشی در سطح کشور خبر داد.
وی افزود: با توجه به ابلاغ بخشنامه ثبت اطلاعات واحد های آموزشی در سامانه مشارکت ها موسسین نسبت به ثبت دقیق اطلاعات واحد آموزشی از جمله مشخصات اطلاعات نوسازی ،اجاره بها ،اطلاعات نیروی انسانی تا تاریخ 6 خرداد در سامانه اقدام نموده در غیر اینصورت کف افزایش شهریه برای آنها اعلام خواهد شد .
این مقام مسئول گفت: در راستای حمایت از موسسین محترم در چند ماهه اخیر اقداماتی صورت پذیرفته که مدرسه داری را برای آن ها سهل تر خواهند نمود، ارسال مصوبه پیش ثبت نام از دانش آموزان قبل از ابلاغ شهریه ی سال آتی، ارسال بخشنامه شعاع دسترسی و حریم مدارس، تنظیم دستور العمل چگونگی رسیدگی به تخلفات موسسان ومدیران غیر دولتی، پیگیری اصلاح آیین نامه استقرار مدارس غیر دولتی جهت کاهش مشکلات در حوزه نوسازی ، پیگیری حل مشکل تغییر کاربری ساختمان مدارس در شهر داری ها ، تسهیل در چگونگی تکمیل اطلاعات در سامانه شهریه وتهیه ی فیلم های آموزشی و همچنین امکان وجود بستر مناسب در نرم افزار سام (سامانه مشارکت های مردمی) جهت انجام تبلیغات و شناسایی سطح دسترسی مدارس برای اولیا ازجمله اقداماتی است که برای تسهیل مدرسه داری صورت گرفته است.
مدیر کل مدارس ومراکز غیر دولتی عنوان کرد: برای تعیین شهریه هم از الگو وهم از فرمول استفاده شده و عدد به دست آمده متناسب با نرخ تورم در نظر گرفته خواهد شد.
وی همچنین افزود: کارت شناسایی برای همه معلمان نیروی آزاد شاغل در مدارس غیر دولتی به عنوان ابزار هویت سنجی پرسنل ضروری می باشد.
در پایان، فرایند های اجرایی نحوه محاسبه شهریه مدارس و عوامل تاثیر گذار در تعیین نرخ شهریه تشریح و نکاتی پیرامون امتیاز کیفیت بخشی این الگو از قبیل دوره های ضمن خدمت پرسنل (تاسقف 120 ساعت ) ، مدرسه شیشه ای و … مورد بحث و بررسی قرار گرفت .
فرم در حال بارگذاری ...
نسخه آزمایشی سامانه ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان، در مناطق آموزشی شهر ری و شهریار شهرستانهای استان تهران اجرا شد و طی جلسات مشترک با حضور نمایندگان مدیران مدارس، نمایندگان وزارت آموزش و پرورش ، استان و برنامه نویسان این طرح نقاط ضعف و قوت، شناسایی و بررسی شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، یوسف بهارلو با بیان این خبر گفت: شیوع ویروس کرونا و در پی آن نیاز مبرم به ارائه خدمات مختلف الکترونیکی در جهت کاهش تجمعات و همچنین توسعه دولت الکترونیک، موجب تسریع اجرای ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان شد.
وی افزود: براین اساس نسخه آزمایشی این سامانه، در مناطق آموزشی شهر ری و شهریار شهرستانهای استان تهران اجرا شد و طی جلسات مشترک با حضور نمایندگان مدیران مدارس، نمایندگان وزارت آموزش و پرورش ، استان و برنامه نویسان این طرح نقاط ضعف و قوت، شناسایی و بررسی گردید.
بهارلو با اشاره به برخی مشکلات ارائه شده توسط مدیران که از مجریان اصلی طرح هستند بر ضرورت تعامل بیشتر و همچنین نظرسنجی از اولیاء در جهت اصلاح و تسهیل فرایند اجرای این طرح تأکید کرد.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ثبت نام دانش آموزان در پایه های میانی توسط مدرسه انجام خواهد شد و اولیاء دانش آموزان ورودی مقاطع تحصیلی و یا تمایل به جابجایی مدرسه، بعد از اعلام نتایج امتحانات (اول خرداد) می توانند با مراجعه به سامانه “pada.medu.ir” نسبت به ثبت نام دانش آموز خود اقدام نمایند.
بهارلو تصریح کرد: با توجه به اجرای آزمایشی این طرح، کلیپ های آموزشی ویژه اولیاء، مدیران و کادر اجرایی مدارس در رسانه های عمومی و مجازی (شاد) ارسال خواهد شد.
فرم در حال بارگذاری ...
معاون پژوهش برنامهریزی و توسعه مدیریت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران گفت: توجه به یافته های علمی و پژوهشی باید مورد توجه جدی قرار گیرد .
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، یوسف بهارلو معاون پژوهش برنامه ریزی و توسعه مدیریت اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، با اشاره به اینکه امروزه سرعت پیشرفت علم به گونه ای است که هر روز با داده های جدیدی در حوزه های مختلف روبرو هستیم ، اظهار داشت : آموزش و پرورش به عنوان یکی از تاثیر گذارترین نهادهای علمی و فرهنگی کشور باید در زمینه بروزرسانی اطلاعات و دانش همکاران و معلمین عزیز پیشرو باشد .
وی با تاکید بر اینکه نسل دانش آموزان امروز ، به مراتب نسبت به دهه های گذشته از اطلاعات به روزتری برخوردارند و از ابزارهای گسترده تری نیز جهت کسب دانش بهره می برند ، گفت : در مواجهه با این دانش آموزان که هر روزه در معرض بمباران اطلاعاتی هستند باید آگاهانه تر عمل کنیم .
بهارلو با اشاره به اینکه در این میان نباید فراموش کنیم ممکن است اطلاعات غلط و غیر علمی نیز در این فضا در اختیار دانش آموزان قرار گیرد ، تصریح کرد: باید به گونه ای عمل کنیم تا پرسشگری در دانش آموزان و فرزندان این جامعه تقویت و نهادینه شود و به سادگی هر اطلاعاتی را بدون مبنای درست و دقیق علمی نپذیرند.
این مقام مسئول در پایان با تاکید بر ضرورت برگزاری دوره های تخصصی ضمن خدمت برای معلمین و کلیه همکاران عزیز فرهنگی ،خاطرنشان کرد : در همین راستا و در جهت به روز کردن دانش اطلاعاتی همکاران عزیز برنامه ریزی های جدی صورت گرفته است و اقدامات لازم در حال انجام است .
فرم در حال بارگذاری ...
یازدهمین نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران با حضور محسنی بند پی استاندار تهران و محمد صیدلو مدیر کل آموزش و پرورش استان تهران در سالن همایش های استانداری تهران برگزار شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، سید مجتبی هاشمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در این نشست گفت : تعطیلی مدارس در دوره کرونا شرایطی فراهم کرد تا از شیوه های نوینی برای ارتباط با دانش آموزان در فضای مجازی و شبکه شاد استفاده شود .وی افزود: در فضای مجازی دانش آموزان بر مبنای خواست و علائق خود دست به انتخاب می زنند و خوشبختانه ده ها کانال با موضوعات مختلف در حوزه سرگرمی وفوق برنامه و قرآن ایجاد شده که با مشارکت دانش آموزان اداره می شود. در شرایط فعلی باید به تولید محتوای مجازی در آموزش نماز بپردازیم تا به مقتضای سن و رغبت و خواست دانش آموزان محتوایی تولید شود که دانش آموزان را جذب کند .
سید مجتبی هاشمی پیرامون اجرای طرح مبین اظهار داشت: طرح مبین در حوزه آموزش مدیران اجرا می شود وگروه هدف مدیران جدیدالانتصاب هستند . این دوره 16 ساعته شامل نماز شناسی ، شیوه های دعوت دانش آموزان به نماز و مدیریت برنامه های اقامه نماز خواهد بود وجمعا در سال 97 تا 99 تعداد800 مدیر مورد آموزش قرار گرفته اند . وی تصریح کرد : اگر مدیر مدرسه قائل به اقامه نماز درسطح مدرسه باشد و بتواند با قشر جوان ارتباط خوب برقرار کند طبیعتا اقامه نماز با کیفیت بیشتری برگزار خواهد شد . در این راستا به تشویق مدیران فعال در حوزه نماز می پردازیم .
این مقام مسئول در آموزش و پرورش گفت :طرح حفظ قرآن کریم به سه شکل در حال پیگیری است . در طرح نور یا نهضت ملی حفظ قرآن کریم دانش آموزان و فرهنگیان علاقه مند بعد از ثبت نام در سامانه تا پایان مردادماه به حفظ نیم جزء تا 30 جزء قرآن کریم می پردازند. در حفظ موضوعی برای هر پایه تحصیلی 20 تا 40 آیه بارویکردهای دینی اخلاقی، اجتماعی و زیبا شناختی(دوره ابتدایی) اخلاقی ، اقتصادی، سیاسی، اعتقادی، علمی(دوره متوسطه) در نظرگرفته شده است که در مدت 20 هفته آموزش داده می شود . هاشمی سومین طرح حفظ قرآن را حفظ جزء 30 قرآن کریم معرفی نمود و گفت : دانش آموزان بعد از ثبت نام در سامانه همگام در سه بازه زمانی به حفظ سوره های جزء30 می پردازند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران اظهار داشت : در21 منطقه شهرستان های استان تهران 10 دارالقرآن در حال فعالیتند که با توجه به ظرفیت بالای دانش آموزان ما این تعداد دارالقرآن بسیار کم است . هاشمی از مسئولین صدا و سیما درخواست نمود : همان گونه که از نظر مسائل درسی و آموزشی کمک شایانی به آموزش و پرورش نموده انددر حوزه فوق برنامه نیز توجه بیشتری لحاظ نمایند.
فرم در حال بارگذاری ...
منوچهر اکبرلو، داور بخش هنرهای نمایشی سی هشتمین دوره مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور، با اشاره به اینکه فقط نقد سینما یکی از رشتههای جدیدی است که در سال جاری به رشتههای مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور اضافه شده است، گفت: بخش نقد سینما می تواند به دانش آموزان کمک کند تا دیدی نقادانه نسبت به آثار هنری داشته باشند و به تبع آن دید صحیح تری نسبت به جامعه و محیط پیرامونی خود داشته باشند و بتوانند اتفاقات و اخبار و مسائل را که در اطراف آن می گذرد، بهتر موشکافی و تحلیل کنند.
...
منوچهر اکبرلو، داور بخش هنرهای نمایشی سی هشتمین دوره مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور، با اشاره به اینکه فقط نقد سینما یکی از رشتههای جدیدی است که در سال جاری به رشتههای مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور اضافه شده است، گفت: بخش نقد سینما می تواند به دانش آموزان کمک کند تا دیدی نقادانه نسبت به آثار هنری داشته باشند و به تبع آن دید صحیح تری نسبت به جامعه و محیط پیرامونی خود داشته باشند و بتوانند اتفاقات و اخبار و مسائل را که در اطراف آن می گذرد، بهتر موشکافی و تحلیل کنند.
حضوری بودن جشنواره کیفیت دیگری دارد
اکبرلو که سالیان متوالی به عنوان دبیر ادبیات هنر در آموزش و پرورش کشور مشغول به خدمت بوده است، با اشاره به این که این بخش جدید تازه پایه گذاری شده است و نمی توان هنوز آن گونه که باید راجع به آن صحبت کرد، افزود: امید آن داریم تا با برگزاری مطلوب این بخش از جشنواره بتوانیم سالیان آتی آثار ارائه شده در جشنواره را با آثار سالهای گذشته مقایسه کنیم.
وی ضمن ابراز تاسف از عدم برگزاری جشنواره به صورت حضوری به دلیل شرایط شیوع بیماری کرونا، با اشاره به این که طبیعتاً حضوری بودن جشنواره کیفیت دیگری دارد و ارتباط روانی که بین مدرس و شرکت کننده ها وجود دارد، رنگ و لعاب دیگری به جشنواره می دهد، ادامه داد: واقعیت وجود دارد که شرایط کرونایی امروز ما را به سمت آن هدایت میکند و آن این است که بخواهیم یا نخواهیم بسیار زود مجبور هستیم آموزشها، ارتباطات و مسابقات را به صورت آنلاین برگزار کنیم و بپذیریم که این دست از برگزاری جشنوارهها نقاط قوت بسیاری دارد و از مهمترین آن نقاط قوت این است که هزینهها به شدت کاهش پیدا میکند.
تقویت زیرساخت های فضای مجازی دنیا را به برگزاری رویدادهای مجازی سوق می دهد
اکبرلو که تألیف بیش از ۷۰ اثر آموزشی در حوزه های نقد، تئاتر و ادبیات کشور را در کارنامه داشته است، با اشاره به این که اگر زیرساختهای برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری به صورت مجازی مهیا باشد و همه شرکتکنندگان در سراسر کشور بتوانند به اینترنت پر سرعت در محل زندگی خود دسترسی داشته باشند، حتی دانش آموزان که در مناطق محروم زندگی میکنند میتوانند هم سطح دانش آموزانی که در مناطق کم برخوردار مانند تهران زندگی میکنند از فضا و آموزشهای این جشنواره ها استفاده کنند، اظهار داشت: اگر مشکلات زیرساختی سرعت اینترنت وجود نداشته باشد و دسترسی ارزان و بهینه برای همه وجود داشته باشد، دنیا مجبور است که به طرف فعالیت های آنلاین برود و این فعالیت ها اعم از مسابقه و آموزش است.
تمامی مراحل مسابقات باید به صورت شفاف برای دانش آموزان تشریح شود
اکبرلو، در بخشی دیگر از این گفتگو با از آن به این امر که برای ترغیب دانش آموزان به شرکت در جشنواره های فرهنگی و هنری و به ویژه هنرهای نمایشی میتوان از تجربه برگزاری جشنوارههای پیشین استفاده کرد، تصریح کرد: باید تمامی مراحل مسابقه به صورت شفاف برای دانش آموزان برگزار شود و یکی از ضعف ها این است که فاصله بین برگزاری مسابقات و اعلام نتایج آن قدر زیاد است که ممکن است برخی از دانش آموزانی که در پایه آخر هر دو اصل تغییر مدرسه دهند و دسترسی به آنان دیگر امکانپذیر نباشد و یا سخت باشد و یا حتی از رقابتها دلسرد شده باشند.
داور بخش هنرهای نمایشی سی و هشتمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور، از آن به این که آموزش قبل از مسابقه یکی از نقاط حائز اهمیت برای برگزاری این جشنواره ها است، تأکید کرد: آموزش قبل از ورود به مسابقه بسیار حائز اهمیت است و باید به گونهای برنامهریزی کرد که دانشآموزان قبل از ورود به این مسابقه در طول سال تحصیلی بتوانند به آموزش هایی که از طریق فیلم و یا برگزاری کارگاههای آموزشی آنان ارائه میشود دسترسی داشته باشند و از این مسیر بدانند که چگونه باید در جشنواره ها رفتار کنند.
اکبرلو با اذعان به این که ضعف در این قسمت است که برخی از دانش آموزان حتی نمی دانند که نقد چیست و همان گونه که خود فکر میکنند به نقد آثار می پردازند، گفت: اگر الگو های خاصی وجود داشته باشد که در طول سال آموزش های لازم به دانش آموزان برای شرکت در جشنواره ها داده شود تعداد بیشتری از آنان در رقابتها شرکت خواهند کرد.
با تکیه بر ظرفیت رسانهها می توان فعالیتهای کوچک را بزرگ جلوه داد
اکبرلو دنیای امروز را دنیای رسانه ها برشمرده و با اذعان به این که انسان ها در دنیای امروز میتواند با تکیه بر رسانه، یک فعالیت کوچک را فعالیتی بسیار بزرگ جلوه دهند و برعکس، ضعف فعالیت رسانهها میتواند به گونهای باشد که یک فعالیت بسیار مهم ،بسیار کوچک به نظر برسد و از آن در اخبار و رویدادهای دیگری که مطرح میشود جایگاهی نداشته باشد، افزود: متأسفانه فضای فعالیت ها در آموزش و پرورش به این گونه است که انتشار اخبار و فعالیتهای آنان در رسانه ها بسیار کم است و حال آنکه رشته نقد سینما رشته جدید و نو است و می باید حمایتهای ویژه رسانه ها جلوه بیشتری داشته باشد اما مشکل اصلی در این است که انعکاس خبری جشنواره ها بیشتر در رسانه های داخلی دستگاه آموزش و پرورش صورت می گیرد و در استانها نیز فعالیت رسانهای به همین شکل صورت میگیرد.
اکبرلو، ادامه داد: این جشنواره که در واقع بیشترین پوشش خبری را در میان همه جشنواره های ایران، بین دانشآموزان سراسر کشور در گوشه و کنار ایران دارد متأسفانه میزان فعالیت ها به هیچ وجه انعکاس لازم را تا به امروز نداشته است و امید آن داریم که مسئولین محترم که اینهمه زحمت می کشند به بعد رسانه این جشنواره نیز توجه لازم را داشته باشند و کمک کنند که این رویدادها در سایتهای مرجع و پایگاههایی که بیشترین مراجعه کننده را دارد و همچنین انتشار آنها در سایت های تخصصی بر اساس موضوع مسابقات به گونه ای باشد که همه علاقمندان به این موضوعات دسترسی داشته باشند.
آموزش و پرورش رسالت پرورش و آموزش مهارتهای اجتماعی و دانش ها را در سراسر کشور به عهده دارد
وی با تأکید بر این که بستر باید به گونهای فراهم شود تا همه رسانه ها با تکیه بر پوشش خبره این رخداد بسیار عظیم، دسترسی همگان را به اطلاعات موجود در جشنواره را فراهم آورند، اظهار داشت: از آن جایی که آموزش و پرورش رسالت پرورش و آموزش مهارتهای اجتماعی و دانش ها را در سراسر کشور به عهده دارد، بدیهی است که در تفهیم ضرورت و اهمیت آن هم میتواند نقش اول را داشته باشد و نکته مهم این است که اهمیت هنر که از آن صحبت میشود به معنای آن نیست که الزاماً به وزارت آموزش و پرورش بخواهد هنرمند تولید کند.
اکبرلو در همین زمینه با تأکید به اینکه هنرهای مختلف یکی از مهارت هایب است که در میان دانشآموزان علاقمندان بسیار زیادی دارد که میتواند بخشی از آنها را به خود جذب کند، تصریح کرد: فعالیت هنر جایگاهی دارد که میتوان از آن به عنوان مهمترین و تاثیرگذار ترین و عمیق ترین افزار آموزشی و پرورشی یاد کرد و از آن استفاده کرد و این بدان معناست که از هنر میتوانیم در آموزش همه دانش ها و مهارتها و به ویژه در بخش پرورشی استفاده کرد.
وی با اذعان به این امر که اگر به این بازه هنر توجه داشته باشیم فراتر از این که آموزش و پرورش بخواهد کوشش کند تا نویسنده، نمایشنامه نویس و منتقد سینما تولید کند، یادآور شد: در این میان جشنوارههای فرهنگی هنری میتواند به گونه ای رفتار کند که همه دانشآموزانی که انگیزه دارند به صورت مستقیم و غیرمستقیم از هنر بهره بگیرند و از آن در آموختهها و در آموختن مهارت ها و از همه مهمتر در زندگی به کار گیرند.
تربیت انسان ماهر و متعهد نسبت به جامعه پیرامون خود از مهمترین رسالتهای آموزش و پرورش است
وی تربیت انسان ماهر و متعهد نسبت به جامعه پیرامون خود را از مهمترین رسالتهای آموزش و پرورش برشمرد که میتوان با تکیه بر برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری این هدف را به شکل مطلوب تری پیش برد، اظهارامیدواری کرد: امید آن داریم که تمام آموزش ها و فعالیت ها و در واقع تلاش های پرورشی دانش آموزان را به انسانهای متعهد و مسئول تبدیل کنیم که در آینده که وارد جامعه میشوند رسالت و تعهد خودشان را نسبت به جامعه به خوبی انجام دهند.
داور بخش هنرهای نمایشی سی و هشتمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور با اذعان به این امر که با توجه به شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن جشنواره هیچ کدام از دانشآموزان آموزش لازم را ندیده اند، افزود: امید آن داریم از این تجربه استفاده شود که آموزش ها به صورت ویدیویی به صورت مکتوب و چه به صورت فایلی در اختیار همه دانش آموزان علاقه مند قرار بگیرد و توضیحات کافی نسبت به مقوله نقد و چگونگی نوشتن نقد را در اختیار داشته باشد و اطلاعرسانی کافی برای این که همه دانش آموزان بتوانند در جریان وجود یک رشته جدید قرار بگیرند، انجام شود.
وی با اشاره به این که رشته نقد سینما میتواند از نظر ذهنی به دانشآموزان کمک بسیاری بکند که بتوانند دنیای پیرامون خود و رخدادهای را که می بینند و می شنوند بهتر تحلیل کنند، ادامه داد: مجازی بودن برگزاری جشنوارهها به آموزش و پرورش این امکان را میدهد تا با صرف هزینه کمتر آموزش های بیشتری را به تعداد بیشتری از علاقهمندان و دانشآموزان ارائه کند و این به این امر بدان شرط است که در آموزش و تداوم وجود داشته باشد تا دانش آموزانی که شایستگی و علاقه خود را نشان دادند ،رها نشوند و آموزش ها به صورت آنلاین و مجازی برای آنها ادامه پیدا کند.
فرم در حال بارگذاری ...