منوچهر اکبرلو، داور بخش هنرهای نمایشی سی هشتمین دوره مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور، با اشاره به اینکه فقط نقد سینما یکی از رشتههای جدیدی است که در سال جاری به رشتههای مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور اضافه شده است، گفت: بخش نقد سینما می تواند به دانش آموزان کمک کند تا دیدی نقادانه نسبت به آثار هنری داشته باشند و به تبع آن دید صحیح تری نسبت به جامعه و محیط پیرامونی خود داشته باشند و بتوانند اتفاقات و اخبار و مسائل را که در اطراف آن می گذرد، بهتر موشکافی و تحلیل کنند.
منوچهر اکبرلو، داور بخش هنرهای نمایشی سی هشتمین دوره مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور، با اشاره به اینکه فقط نقد سینما یکی از رشتههای جدیدی است که در سال جاری به رشتههای مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور اضافه شده است، گفت: بخش نقد سینما می تواند به دانش آموزان کمک کند تا دیدی نقادانه نسبت به آثار هنری داشته باشند و به تبع آن دید صحیح تری نسبت به جامعه و محیط پیرامونی خود داشته باشند و بتوانند اتفاقات و اخبار و مسائل را که در اطراف آن می گذرد، بهتر موشکافی و تحلیل کنند.
حضوری بودن جشنواره کیفیت دیگری دارد
اکبرلو که سالیان متوالی به عنوان دبیر ادبیات هنر در آموزش و پرورش کشور مشغول به خدمت بوده است، با اشاره به این که این بخش جدید تازه پایه گذاری شده است و نمی توان هنوز آن گونه که باید راجع به آن صحبت کرد، افزود: امید آن داریم تا با برگزاری مطلوب این بخش از جشنواره بتوانیم سالیان آتی آثار ارائه شده در جشنواره را با آثار سالهای گذشته مقایسه کنیم.
وی ضمن ابراز تاسف از عدم برگزاری جشنواره به صورت حضوری به دلیل شرایط شیوع بیماری کرونا، با اشاره به این که طبیعتاً حضوری بودن جشنواره کیفیت دیگری دارد و ارتباط روانی که بین مدرس و شرکت کننده ها وجود دارد، رنگ و لعاب دیگری به جشنواره می دهد، ادامه داد: واقعیت وجود دارد که شرایط کرونایی امروز ما را به سمت آن هدایت میکند و آن این است که بخواهیم یا نخواهیم بسیار زود مجبور هستیم آموزشها، ارتباطات و مسابقات را به صورت آنلاین برگزار کنیم و بپذیریم که این دست از برگزاری جشنوارهها نقاط قوت بسیاری دارد و از مهمترین آن نقاط قوت این است که هزینهها به شدت کاهش پیدا میکند.
تقویت زیرساخت های فضای مجازی دنیا را به برگزاری رویدادهای مجازی سوق می دهد
اکبرلو که تألیف بیش از ۷۰ اثر آموزشی در حوزه های نقد، تئاتر و ادبیات کشور را در کارنامه داشته است، با اشاره به این که اگر زیرساختهای برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری به صورت مجازی مهیا باشد و همه شرکتکنندگان در سراسر کشور بتوانند به اینترنت پر سرعت در محل زندگی خود دسترسی داشته باشند، حتی دانش آموزان که در مناطق محروم زندگی میکنند میتوانند هم سطح دانش آموزانی که در مناطق کم برخوردار مانند تهران زندگی میکنند از فضا و آموزشهای این جشنواره ها استفاده کنند، اظهار داشت: اگر مشکلات زیرساختی سرعت اینترنت وجود نداشته باشد و دسترسی ارزان و بهینه برای همه وجود داشته باشد، دنیا مجبور است که به طرف فعالیت های آنلاین برود و این فعالیت ها اعم از مسابقه و آموزش است.
تمامی مراحل مسابقات باید به صورت شفاف برای دانش آموزان تشریح شود
اکبرلو، در بخشی دیگر از این گفتگو با از آن به این امر که برای ترغیب دانش آموزان به شرکت در جشنواره های فرهنگی و هنری و به ویژه هنرهای نمایشی میتوان از تجربه برگزاری جشنوارههای پیشین استفاده کرد، تصریح کرد: باید تمامی مراحل مسابقه به صورت شفاف برای دانش آموزان برگزار شود و یکی از ضعف ها این است که فاصله بین برگزاری مسابقات و اعلام نتایج آن قدر زیاد است که ممکن است برخی از دانش آموزانی که در پایه آخر هر دو اصل تغییر مدرسه دهند و دسترسی به آنان دیگر امکانپذیر نباشد و یا سخت باشد و یا حتی از رقابتها دلسرد شده باشند.
داور بخش هنرهای نمایشی سی و هشتمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور، از آن به این که آموزش قبل از مسابقه یکی از نقاط حائز اهمیت برای برگزاری این جشنواره ها است، تأکید کرد: آموزش قبل از ورود به مسابقه بسیار حائز اهمیت است و باید به گونهای برنامهریزی کرد که دانشآموزان قبل از ورود به این مسابقه در طول سال تحصیلی بتوانند به آموزش هایی که از طریق فیلم و یا برگزاری کارگاههای آموزشی آنان ارائه میشود دسترسی داشته باشند و از این مسیر بدانند که چگونه باید در جشنواره ها رفتار کنند.
اکبرلو با اذعان به این که ضعف در این قسمت است که برخی از دانش آموزان حتی نمی دانند که نقد چیست و همان گونه که خود فکر میکنند به نقد آثار می پردازند، گفت: اگر الگو های خاصی وجود داشته باشد که در طول سال آموزش های لازم به دانش آموزان برای شرکت در جشنواره ها داده شود تعداد بیشتری از آنان در رقابتها شرکت خواهند کرد.
با تکیه بر ظرفیت رسانهها می توان فعالیتهای کوچک را بزرگ جلوه داد
اکبرلو دنیای امروز را دنیای رسانه ها برشمرده و با اذعان به این که انسان ها در دنیای امروز میتواند با تکیه بر رسانه، یک فعالیت کوچک را فعالیتی بسیار بزرگ جلوه دهند و برعکس، ضعف فعالیت رسانهها میتواند به گونهای باشد که یک فعالیت بسیار مهم ،بسیار کوچک به نظر برسد و از آن در اخبار و رویدادهای دیگری که مطرح میشود جایگاهی نداشته باشد، افزود: متأسفانه فضای فعالیت ها در آموزش و پرورش به این گونه است که انتشار اخبار و فعالیتهای آنان در رسانه ها بسیار کم است و حال آنکه رشته نقد سینما رشته جدید و نو است و می باید حمایتهای ویژه رسانه ها جلوه بیشتری داشته باشد اما مشکل اصلی در این است که انعکاس خبری جشنواره ها بیشتر در رسانه های داخلی دستگاه آموزش و پرورش صورت می گیرد و در استانها نیز فعالیت رسانهای به همین شکل صورت میگیرد.
اکبرلو، ادامه داد: این جشنواره که در واقع بیشترین پوشش خبری را در میان همه جشنواره های ایران، بین دانشآموزان سراسر کشور در گوشه و کنار ایران دارد متأسفانه میزان فعالیت ها به هیچ وجه انعکاس لازم را تا به امروز نداشته است و امید آن داریم که مسئولین محترم که اینهمه زحمت می کشند به بعد رسانه این جشنواره نیز توجه لازم را داشته باشند و کمک کنند که این رویدادها در سایتهای مرجع و پایگاههایی که بیشترین مراجعه کننده را دارد و همچنین انتشار آنها در سایت های تخصصی بر اساس موضوع مسابقات به گونه ای باشد که همه علاقمندان به این موضوعات دسترسی داشته باشند.
آموزش و پرورش رسالت پرورش و آموزش مهارتهای اجتماعی و دانش ها را در سراسر کشور به عهده دارد
وی با تأکید بر این که بستر باید به گونهای فراهم شود تا همه رسانه ها با تکیه بر پوشش خبره این رخداد بسیار عظیم، دسترسی همگان را به اطلاعات موجود در جشنواره را فراهم آورند، اظهار داشت: از آن جایی که آموزش و پرورش رسالت پرورش و آموزش مهارتهای اجتماعی و دانش ها را در سراسر کشور به عهده دارد، بدیهی است که در تفهیم ضرورت و اهمیت آن هم میتواند نقش اول را داشته باشد و نکته مهم این است که اهمیت هنر که از آن صحبت میشود به معنای آن نیست که الزاماً به وزارت آموزش و پرورش بخواهد هنرمند تولید کند.
اکبرلو در همین زمینه با تأکید به اینکه هنرهای مختلف یکی از مهارت هایب است که در میان دانشآموزان علاقمندان بسیار زیادی دارد که میتواند بخشی از آنها را به خود جذب کند، تصریح کرد: فعالیت هنر جایگاهی دارد که میتوان از آن به عنوان مهمترین و تاثیرگذار ترین و عمیق ترین افزار آموزشی و پرورشی یاد کرد و از آن استفاده کرد و این بدان معناست که از هنر میتوانیم در آموزش همه دانش ها و مهارتها و به ویژه در بخش پرورشی استفاده کرد.
وی با اذعان به این امر که اگر به این بازه هنر توجه داشته باشیم فراتر از این که آموزش و پرورش بخواهد کوشش کند تا نویسنده، نمایشنامه نویس و منتقد سینما تولید کند، یادآور شد: در این میان جشنوارههای فرهنگی هنری میتواند به گونه ای رفتار کند که همه دانشآموزانی که انگیزه دارند به صورت مستقیم و غیرمستقیم از هنر بهره بگیرند و از آن در آموختهها و در آموختن مهارت ها و از همه مهمتر در زندگی به کار گیرند.
تربیت انسان ماهر و متعهد نسبت به جامعه پیرامون خود از مهمترین رسالتهای آموزش و پرورش است
وی تربیت انسان ماهر و متعهد نسبت به جامعه پیرامون خود را از مهمترین رسالتهای آموزش و پرورش برشمرد که میتوان با تکیه بر برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری این هدف را به شکل مطلوب تری پیش برد، اظهارامیدواری کرد: امید آن داریم که تمام آموزش ها و فعالیت ها و در واقع تلاش های پرورشی دانش آموزان را به انسانهای متعهد و مسئول تبدیل کنیم که در آینده که وارد جامعه میشوند رسالت و تعهد خودشان را نسبت به جامعه به خوبی انجام دهند.
داور بخش هنرهای نمایشی سی و هشتمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور با اذعان به این امر که با توجه به شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن جشنواره هیچ کدام از دانشآموزان آموزش لازم را ندیده اند، افزود: امید آن داریم از این تجربه استفاده شود که آموزش ها به صورت ویدیویی به صورت مکتوب و چه به صورت فایلی در اختیار همه دانش آموزان علاقه مند قرار بگیرد و توضیحات کافی نسبت به مقوله نقد و چگونگی نوشتن نقد را در اختیار داشته باشد و اطلاعرسانی کافی برای این که همه دانش آموزان بتوانند در جریان وجود یک رشته جدید قرار بگیرند، انجام شود.
وی با اشاره به این که رشته نقد سینما میتواند از نظر ذهنی به دانشآموزان کمک بسیاری بکند که بتوانند دنیای پیرامون خود و رخدادهای را که می بینند و می شنوند بهتر تحلیل کنند، ادامه داد: مجازی بودن برگزاری جشنوارهها به آموزش و پرورش این امکان را میدهد تا با صرف هزینه کمتر آموزش های بیشتری را به تعداد بیشتری از علاقهمندان و دانشآموزان ارائه کند و این به این امر بدان شرط است که در آموزش و تداوم وجود داشته باشد تا دانش آموزانی که شایستگی و علاقه خود را نشان دادند ،رها نشوند و آموزش ها به صورت آنلاین و مجازی برای آنها ادامه پیدا کند.
فرم در حال بارگذاری ...