داور بخش صوت و لحن رشته حفظ عمومی و پنج جزء متوسطه دوره اول در سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور، استفاده از ظرفیت های فضای مجازی را برای آموزش قرآن ضروری دانست.
داور بخش صوت و لحن رشته حفظ عمومی و پنج جزء متوسطه دوره اول در سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور، استفاده از ظرفیت های فضای مجازی را برای آموزش قرآن ضروری دانست.
به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، مجید فقیه داور، بخش صوت و لحن رشته حفظ عمومی و پنج جزء متوسطه دوره اول در سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور، ضمن تقدیر از زحمات ارزشمند وزارت آموزش و پرورش در برگزاری این مسابقات بزرگ، با اشاره به اینکه تیم برگزار کننده مسابقات سراسری قرآن کریم فعالیتی بسیار سخت و طاقت فرسا را انجام میدهند گفت جامعه هدف شرکتکنندگان در این مسابقه بسیار گسترده است و تعداد رشته ها هم بسیار زیاد گسترده است و همه این موارد دست در دست هم می دهد تا اجرای این مسابقات به نحوه شایسته کاری بسیار سخت و نشان از درد و تخصص بسیار بالای وزارت آموزش و پرورش دارد بر خود لازم میدانم تا از تمامی زحمات صورت گرفته توسط زحمتکشان این عرصه تقدیر و تشکر کنم.
وی در ادامه مسابقات سراسری قرآن عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور را یکی از با سابقه ترین و معتبرترین مسابقات قرآنی سراسر کشور دانسته و با اشاره به اینکه همه قاریان حافظان و شرکت کنندگان که در حال حاضر در مسابقات اوقاف و امور خیریه دارای رتبه هستند همگی از مسابقات آموزش و پرورش شروع کردند و در این مسابقات سابقه حضور دارند افزود همه ما می دانیم و می بینیم که چقدر زحمت در این حوزه کشیده میشود و مسئولیت آموزش و پرورش در این عرصه چقدر بزرگ است و تشکر زبانی کمترین کاری است که ما میتوانیم از این مجموعه بسیار بزرگ و زحمتکش انجام دهیم.
فقیه که رتبه دوم مسابقات بین المللی قرائت قرآن در کشور عربستان را در سال ۱۳۷۹ از آن خود کرده است با اشاره به این که در این دوره از مسابقات به دلیل شیوع ویروس کرونا تجمع دانشآموزان به صورت حضوری وجود ندارد، ادامه داد: بسیاری از این امر متاسفیم که ویروس منحوس کرونا جان بسیاری از هموطنان عزیز و ارزشمند ما را گرفت و خداوند متعال را شاکریم که در کنار این اتفاقات بسیار ناراحتکننده زمینهای فراهم شد تا بسیاری از عادتها را تغییر دهیم و سبک زندگی خویش را اصلاح کنیم و بر خود لازم میدانیم از فضایی که به وجود آمده، هم خودمان و هم دانش آموزان عزیزمان به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.
فقیه که سفر به کشورهای فرانسه، بلژیک، عربستان، غنا، پاکستان، اندونزی برای ترویج فرهنگ قرآنی و تلاوت را در کارنامۀ هنری خود به ثبت رسانده است، با اشاره به این که این دوره از مسابقات با توجه به برگزاری در فضای مجازی، این در برنامه های زنده اینستاگرام شرکت میکردم و استفاده میکردم و بسیار خوب است که دانشآموزان نیز از فضای به وجود آمده استفاده سالم انجام بدهند و این استفاده می تواند به گونهای باشد که وقت زیادی از دانشآموزان را نگیرد.
وی که تجربه سه مرتبه تلاوت در محضر رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای را در کارنامه قرآنی خویش دارد، با اشاره به این که وزارت آموزش و پرورش میتواند با برنامهریزی از فضای مجازی به عنوان یک پایگاه محکم آموزش استفاده کنند، تصریح کرد: میتوان با استفاده از ویدیوهای زنده در فضای مجازی ارتباط دانش آموزان و اساتید قرآن را مستحکم تر کرد و برگزاری محافل مجازی نیز میتواند دانش آموزان را در تقویت روشهای تلاوتشان یاری کند.
وی که در سال های ۷۸ و ۷۹ دو رتبه اول پیاپی در مسابقات سازمان اوقاف را کسب کرده است، با تأکید بر این که پروتکل های مجازی بهداشتی باید در برگزاری مسابقات حضوری قرآن کریم رعایت بشود و از همین حیث آموزش و پرورش اقدام به برگزاری مسابقات مجازی کرده است، تأکید کرد: برگزاری محافل انس با قرآن در شبکههای مجازی مانند اینستاگرام در زمانهای کوتاه می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی دانشآموزان داشته باشد تا بتوانند با شنیدن تلاوت های اساتید و هم سطحان خود پله های ترقی و پیشرفت را طی کنند.
این قاری کشورمان که تجربه دوباره اعزام به حج تمتع برای اجرای برنامههای قرآنی از طرف شورای عالی قرآن و دفتر مقام معظم رهبری را در کارنامه دارد، با اشاره به این که جدیداً با توجه به شیوع بیماری کرونا موجب شد تا بسیاری از جلسات حضوری جای خود را به جلسات مجازی بدهند و در زمان شروع بیماری نیز محافل انس با قرآن تعطیل نشود، یادآور شد: در کنار تمام اتفاقات بدی که در دوران شیوع بیماری کرونا برای مردم عزیز ایران اسلامی افتاد، برگزاری جلسات مجازی بسیاری از محدودیت ها را از بین برد و فضایی بسیار مطلوب ایجاد کرد که میتوان از آن به بهترین شکل ممکن در برگزاری محافل انس با قرآن استفاده کرد.
وی که کسب دو رتبه اول رشته قرائت در مسابقات کشوری دانشآموزی را در کارنامه قرآنی خود دارد گذر از ارتباطات حضوری و حرکت به سمت ارتباط مجازی را برای برگزاری مسابقات آموزش و پرورش نعمتی بزرگ دانسته که بسیاری از محدودیتها را برطرف کرده است و بر همین اساس تأکید کرد: در دورههای گذشته دانش آموزان بسیاری از استان های مختلف دارای سطح تلاوت و قرائت بسیار بالایی بودند و کاملا مشخص بود کرد در منظر اساتید تلاوت های خود را عرضه کرده و نتایج بسیار خوبی گرفته اند، اما در مقابل برخی از دوستان نیست فنی بسیار بالایی نداشتند و مشخص بود که تمرینی صورت نگرفته است.
فقیه بر همین اساس ادامه داد: برخی از دانشآموزان نیز سطح بسیار بالایی نداشتند و مشخص بود که آموزشهای لازم را ندیدهاند و بسیار ناراحتکننده بود که این دانش آموزان عزیز مسیر قرآن را به درستی ادامه نداده اند به نظرم باید در خروجی استان ها دانش آموزانی که شایستگی بیشتری برای شرکت در مسابقات قرآن دارند، انتخاب شوند.
رتبه اول مسابقات بینالمللی دانشجویان جهان اسلام در سال ۱۳۹۱، با اذعان به این عملکرد داوران مسابقات قرآن کریم به عنوان کسی که بر کرسی قضاوت این مسابقات نشستهاند دلشان میخواهد بهترین تلاوت ها را بشنود و از آن لذت ببرند، گفت: تلاوت های زیبای دانش آموزان تمام خستگی موجود در پست کارها و فعالیتهای مسابقه را از تن داور به در میکند و تصور میکنم که در این قضیه مسئولین استان ها در برخی از موارد سهل انگاری میکنند می بایست به دقت بررسی و آسیب شناسی شود.
وی که کسب دو رتبه اول در مسابقات سراسری اساتید دانشگاههای کشور در سالهای ۹۲ و ۹۴ را به نام خود به ثبت رسانده است، وی با تأکید بر اینکه دانش آموزان شرکت کننده می بایست از فرصتی که تا زمان برگزاری مسابقات دارند به بهترین شکل ممکن برای آمادگی بدنی و صوتی استفاده کنند، افزود: دانش آموزان تلاش کنند تا از خوردن غذاهایی که محرک صوتی است و ممکن است بر روی سلطان تاثیر بگذارد پرهیز کنند تا خدای نکرده اشکالی در سلطان آن ایجاد نشود و همچنین پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا دچار بیماری نشوند.
فقیه با تاکید بر این که دانشآموزان می بایست در این دوره از اساتید بیشتر راهنمایی بخواهند و محفوظات خویش را نیز بیشتر کنند، ادامه داد: به دانش آموزان عزیز توصیه می کنم که با مطالعه ی آیین نامه مسابقات قرآن کریم دانش آموزی زمینههای لازم را برای شرکت در مسابقه در خویش ایجاد کنند و آشنایی مقدماتی نسبت به داوری های رشته صوت و لحن داشته باشند که بدانند برای سوالات ۴ و ۵ دقیقهای با چه گامهایی بخوانند و رعایت کنند که امتیازات بیشتری داشته باشند و توصیه های تنهایی پرهیز کنند تا موجب کسر امتیاز آنان نشود.
وی با اشاره به این که مواردی در سالهای گذشته در میان دانشآموزان دیده شده است که اگر مطالعه سطحی از آییننامه داشتند این اشکالات به حداقل ممکن می رسید، اظهار داشت: دانش آموزان می بایست تلاش کنند تا در رشتۀ حفظ غلط های اعرابی خود را کاهش دهند و تلاش کنند تا صدای خود را برای روز مسابقات آماده کنند.
این داور بخش لحن با اشاره به این که برخی از دانش اموزان گام صوتی مناسبی را برای تلاوت انتخاب نمی کردند، تصریح کرد: دانش آموزان در انتخاب ردیف ها، ردیف های تکراری را مد نظر داشتند و گاهی نیز دیده می شد که آنان در یک ردیف، خوانش های تکراری را انجام می دادند و موجب می شد که چون آئین نامه به خاطر تکرار اجازه کسر نمره را داده است، از نمرۀ آنان کاسته می شد.
فقیه با اذعان به این امر که حضور در مسابقه و عدم کسب موفقیت چیزی از ارزش های دانش آموزان کم نمی کند، یادآور شد: برخی از دانش آموزان بدون لحن و به صورت دکلمه اجرای تلاوت کردند، برخی ها به اصطلاح نفس دزدی می کردند که موجب کسر نمره می شد، دوستانی بودند که از پرده هایی استافده می کردند که با صدایشان تناسب نداشت و یا اضافه کاری های بی جا در تلاوت می کردند و یا ردیف هایی می خواندند که تسلطی بر روی آن نداشتند.
این قاری تأکید کرد: دانش آموزان باید بدانند که مسابقات محل خواندن ریسکی نیست و قاری باید ردیف هایی را بخواند که حتماً به آن ها تسلط داشته است و دانش آموز باید بداند که هر کس که سالم تر بخواند، نمرۀ بیشتری می گیرد و چون نمرۀ اول به حسن حفظ تعلق می گیرد، نمره، بیشتری خواهد داشت و بودند کسانی که صوت و لحن مناسبی داشتند اما در حفظ مسلط نبودند و در مقابل کسانی بودند که از صوت و لحن مناسب تری برخوردار بودند، اما در نهایت، چون به حفظ مسلط نبودند، امتیاز کمتری گرفتند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران
http://medu.ir/fa/news/item/1244087/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%88-%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%b4-%d9%85%db%8c-%d8%aa%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d9%81%d8%b6%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a8%d9%87?ocode=1000000796
فرم در حال بارگذاری ...