داور بخش صوت و لحن رشتۀ قرائت تحقیق و ترتیل سی و هشتمین دورۀ مسابقات سراسری قرآن عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور معتقد است: برگزاری مسابقات قرآنی در فضای مجازی رنگ و بوی قرآنی به خانه ها می دهد.
داور بخش صوت و لحن رشتۀ قرائت تحقیق و ترتیل سی و هشتمین دورۀ مسابقات سراسری قرآن عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور معتقد است: برگزاری مسابقات قرآنی در فضای مجازی رنگ و بوی قرآنی به خانه ها می دهد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، ایمان صحاف، داور بخش صوت و لحن مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور، با اشاره به این که داوران حاضر در مسابقه موظف هستند بر اساس آییننامههای تنظیم شده که هر سال به روز میشوند به داوری آثار دانشآموزان بپردازند، گفت: تفاوت میان داوریهای حضوری و مجازی برای داوران این دوره از مسابقات وجود ندارد چرا که صوت و لحن همان گونه که دیده و شنیده میشود داوری می شود اما با توجه به این که این دوره از مسابقات به صورت مجازی برگزار میشود، ممکن است که کیفیت در بخش صوت دچار تغییر شود چرا که در برگزاری مسابقات به صورت حضوری سیستم صوتی به کیفیت تلاوت متسابقین کمک خواهد کرد.
وی در ادامه، برگزاری پیوسته و مستمر مسابقات قرآن عترت و نماز دانش آموزان را در بستر آموزش و پرورش یکی از نقاط قوت این مسابقات برشمرده و با اشاره به این که در شرایط موجود نمیتوان منتظر بود تا شرایط عادی شود و هیچ کاری انجام نداد، افزود: شرایط موجود بیماری کرونا ممکن است ماه ها و یا سالها طول بکشد و به همین جهت ممکن است که حقوق دانش آموزان شرکت کننده در این مسابقات تضییع شود و حتی ممکن است بسیاری از دانش آموزان در روند دوری از فضای مسابقات رشد خود را از دست داده و پیشرفتی که باید، نداشته باشند.
داور بخش لحن قرائت تحقیق و ترتیل دانش آموزان متوسطه دوره دوم سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور، در بخشی دیگر از این گفتگو با اشاره به این که برگزاری مسابقات حسنی بزرگ به شمار می آید و دانش آموزان با تکیه بر برگزاری مسابقات مجازی استرس کمتری برای شرکت در مسابقات و رقابت دارند، ادامه داد: دانشآموزان با توجه به این که به صورت مجازی آثار قرآنی خود را برای داوران ارسال میکنند میتوانند با برقراری شرایط مطلوب در منزل ویدیوهای خود را ضبط و ارسال کنند و اگر این مسابقات به صورت آنلاین انجام شود نیز نسبت به حضور بر روی جایگاه و تریبون استرس کمتری برای دانشآموزان خواهد داشت.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو با اذعان به این امر که دانشآموزان در این گونه رقابتها از سطح رقبای خویش آگاه نمی شوند و همین امر میتواند به عنوان یکی از نقاط ضعف برگزاری این مسابقات به شمار آید، اظهار داشت: همین که دانش آموزان می توانند پیش بینی کنند که نتیجه مسابقات چه چیزی می شود و نمی توانند شرایط را پیش بینی کنند، برایشان استرس خواهد داشت و می توان گفت که دانشآموزان در رقابتهای حضوری با دیدن سطح رقبای خود از استرسشان کاسته میشود.
صحاف، وجود ارتباط و تبادل نظر میان دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات قرآن، حضور را یکی دیگر از نقاط مثبت دانسته که با توجه به مجازی شدن این دوره از مسابقات صورت نمیگیرد، اظهار داشت: دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات قرآن زمانی که از سطح رقبای خود آگاه می شوند برای دورههای بعد نیز سعی میکنند خود را ارتقاء ببخشند و با توجه به این که بسیاری از آموزشهای فنی در فضای مسابقات صورت میگیرد دانشآموزان با حضور در رقابت های مجازی از این رقابت ها و آموزش ها بی بهره هستند و همین امر می تواند به عنوان یکی از نقاط ضعف برگزاری مسابقات به صورت مجازی به شمار آید.
داور بخش لحن هشتمین دوره مسابقات قرآن و نماز دانش آموزان سراسر کشور با اشاره به این که در دوران بیماری کرونا بسیاری از افراد مجبور هستند که بیشترین وقت خود را در منزل بگذرانند ممکن است برنامهای برای اوقات فراغت خود نداشته باشند، تصریح کرد: برگزاری این گونه از مسابقات به صورت مجازی میتواند وقت دانشآموزان را به گونهای پر کنند تا به بطالت نگذرد و نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که محیط خانواده و اعضای دیگر خانواده نیز با حضور دانش آموزان در این دوره از مسابقات تحت تاثیر فضای معنوی قرار می گیرند و اگر فرزندان کوچکتر در خانواده وجود داشته باشند وارد این فضا شده و می توان آنها را نیز با تشویق و ترغیب به مسابقات برای برگزاری هرچه بهتر این مسابقات و استفاده از حضور آنان آماده کرد.
صحاف با تأکید بر این که ما میبایست در این ایام به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم یادآور شد: باید دعا کنیم که در شرایط موجود، شر این بلای آسمانی با تکیه بر قرآن از سر دانش آموزان و خانواده های آنان و همچنین همه مردم دنیا کوتاه شود.
وی در بخشی دیگر از این گفتگو با اشاره به این که ارسال تلاوت های دانش آموزان برای مسابقات فضای معنوی بیشتری برای اولیای دانشآموزان ایجاد میکند و همین امر خود باعث میشود تا توفیق اجباری نصیب همه اعضای خانواده شود، گفت: یکی از پیشنهاداتی که می توان برای ترغیب دانش آموزان به مسابقات قرآن کریم داد این است که فضای مسابقات را آنقدر رقابتی نکنیم تا دانش آموزان اذیت شوند، چرا که نگاه تخصصی به مسابقات شرایط را برای دانشآموزان سخت میکند و همان گونه که دیده ایم بسیاری از دانشآموزان در مسابقات شرکت میکنند و با وجود شرایط تعداد معدودی از آنان رتبه می آورند و این رتبهها سالیان متعدد تکرار میشود و فضا را برای دیگر دانشآموزان تنگ می کند.
صحاف، با اذعان به این امر که بسیاری از دانشآموزان با خود میگویند که رقبای ما در سطح بالایی هستند پس تلاش ما برای نتیجه بخشی اثری ندارد، گفت: بسیاری از افراد به دلیل این که رقبای خود را بسیار قوی می دانند انگیزهای برای شرکت در مسابقات ندارند و وزارت آموزش و پرورش می بایست تا برای دانش آموزان سطوح پایین تر که دوست دارند در فضای قرآنی حاضر باشند، شرایطی فراهم آورد تا آنان نیز بتوانند به دور از فضای سخت تخصصی که افراد متبحر در آن حضور دارند، دانشآموزان عادی نیز بتوانند در این زمینه به رقابت بپردازند و جلوی حضور آنان در مسابقات گرفته نشود.
فرم در حال بارگذاری ...